Vuoden Käsityönopettajaksi on valittu Minna Hankala-Vuorinen

18.10.2024

Minna on ollut vuosia iso käsityökentän äänitorvi, idearikas kehittäjä, tarmokas toimija ja positiivinen esikuva kaikille meille käsityöalan toimijoille. Minnalla on laaja näkemys siitä, mitä käsityö on ja mihin suuntaan sitä Suomessa voidaan tulevaisuudessa viedä. Minnaa kuvasi yhteistyökumppani näillä sanoin: huolellinen, tarmokas, innostava, asiaan paneutuva. Tällaisen tekijänä olen itsekin Minnan kokenut. Hänen kanssaan on aina ilo tehdä töitä yhteisen asian hyväksi.

Minna on työskennellyt 33 vuoden opettajan uransa aikana peruskouluissa, vapaassa sivistystyössä, toisella asteella ja yliopistossa sekä eri tekstiilin työtapojen että teknisten työtapojen opettajana. Hän aloitti käsityöalan yrittäjänä 18- vuotiaana ja teki yrittäjänä töitä laajasti käsityön ja koulutuksen eri osa-aloilla sekä järjesti tekstiilityönäyttelyitä.

Minna on itseään sekä oppiainettaan kehittävä ja osallistuu ajankohtaisiin koulutuksiin. Hän jakaa kuvia oppilaidensa tekemistä töistä ja samalla omia opetusideoitaan Instagramissa CraftKanava -sivulla. Hän on työskennellyt käsityönopettajana Lempäälässä yli 23 vuotta ja hänen panoksensa uuden koulun käsityön tilojen suunnittelussa oli keskeinen. Minna on opettaja, joka kaikessa toiminnassaan pitää aina oppilaat ja heidän etunsa keskiössä. Hän on kouluyhteisössä pidetty ja arvostettu jäsen, joka omalla aktiivisesti osallistuvalla ja vaikuttavalla toiminnallaan vie kehitystä eteenpäin.

Minna työskentelee Tekstiiliopettajaliiton puheenjohtajana kuudetta vuotta ja oli tätä ennen kaksi vuotta liiton varapuheenjohtajana. Minna on hoitanut myös liiton järjestösihteerin tehtävää niinä aikoina, kun tehtävässä ei ole ollut varsinaista työntekijää. Liiton puheenjohtajana hän tekee käsityön opetusta näkyväksi ja toimii aktiivisesti liiton edunvalvontatoimikunnan ja liiton tavoitteiden viemisessä päättäjille. Minna päivittää aktiivisesti liiton somekanavia ja kotisivua. Hän hoitaa liiton messuosastojen valmisteluja sekä Suomen Kädentaidot että Educa -messuilla, tuoden näkyväksi käsityön opetusta. Puheenjohtajana hän pitää huolen siitä, että liiton asiat hoituvat vaikeinakin aikoina sekä vastoinkäymisissä ja pitää ns. langat käsissään. Minna korostaa aina yhteistyön merkitystä ja on kiitollinen aktiivisesta ja hyvässä talkoohengessä toimivasta liiton hallituksesta. Hän on koko puheenjohtaja-aikansa tehnyt yhteistyötä Teknisten aineiden opettajat r.y.:n kanssa ja ollut järjestämässä heidän kanssaan Työturvallisuusseminaaria, Syyspäiviä sekä messuosastoja. Punomon kanssa Minna järjesti Edunvalvontawebinaarin. Minna on kirjoittanut useita kannanottoja päättäjille Eduskuntaan ja Opetusministeröön sekä lausuntoja Opetushallitukselle ja mielipidekirjoituksia eri sanomalehtiin.

Korona-aikaan Minna perusti liitolle työryhmän, joka suunnitteli kasvomaskiohjeen ja ohjevideot. Hän toimi yhteistyössä Marttojen sekä Naisten Valmiusliiton edustajien kanssa ja kasvomaskiohje sai paljon julkisuutta eri mediakanavilla. Samalla liitto sai poikkeuksellisen paljon näkyvyyttä valtakunnallisesti. Minna teki itse ison osuuden liiton vaikuttamishankkeessa, jossa ommeltiin "Käsin tehty" -kasvomaskit kansanedustajille vuonna 2020. Korona-aikaan Minna keräsi opettajilta opetusvinkkejä sekä teki niitä itse ja laittoi niitä liiton jäsensivuille auttamaan kollegoja etäopetuksen suunnittelussa.

Harrastuksenaan Minna toimi pitkään Tilkkuyhdistys Finn Quiltin hallituksessa sekä yhdistyksen pohjoismaisen yhteistyön edustajana, jona aikana järjestettiin yli tuhannen osallistujan Tilkkutyötapahtumat Tanskassa, Ruotsissa ja Suomessa. Tuolloin Minna oli myös TV:n aamulähetyksessä kertomassa tilkkutöiden teosta. Minna on 25 vuoden tilkkutyöharrastuksensa aikana kirjoittanut paljon artikkeleita yhdistyksen Tilkkulehteen ja opettanut tilkkutöitä Pirkanmaan eri kansalais- ja työväenopistoissa. Tällä hetkellä kaksi Minnan ompelemaa työtä kiertää näyttelyissä Euroopassa.

Minna toimii myös Tampereen Seudun Tekstiiliopettajien hallituksessa, kaikkiaan seitsemättä vuotta ja on tällä hetkellä sen varapuheenjohtaja. Tämän lisäksi hän toimii Lempäälän OAJ:ssä.