Kirje opetuksen järjestäjille
20.1.2020
Lataa tästä viesti pdf-muodossa
Arvoisat kuntapäättäjät ja rehtorit,
me Tekstiiliopettajaliitossa haluamme turvata laadukkaan ja tasa-arvoisen käsityönopetuksen perusopetuksessa. Lue alta, millaisia oppilaitos- ja kuntatasoisia kehittämiskohteita käsityö-oppiaineeseen liittyy, jotta kouluistamme jatkossakin valmistuisi kestävän tulevaisuuden osaajia.
Kiitos kun sinä työlläsi teet meidän työmme mahdolliseksi!
Tuntijaon uudelleentarkastelu: Paikallisessa tuntijaossa turvattava seitsemännen luokan käsityönopetuksessa 3 vvt .
- Opetussuunnitelman tavoitteet eivät täyty seitsemännen luokan kahdessa vuosiviikkotunnissa: vasta yläluokilla oppilaat ovat kypsiä soveltamaan opittuja taitojaan.
- Aiempaa pienempi tuntimäärä seitsemännellä luokalla heijastuu käsityön valinnaisainesuosioon.
- Tällä hetkellä Suomen kunnissa tilanne on hälyttävän epätasa-arvoinen oppilaan kannalta. Opintojen jatkuvuus oppiaineessa kärsii ja toiselle asteelle siirrytään heikommalla tietopohjalla aiempiin vuosiin verrattuna.
Ryhmien määritelty maksimikoko: Eri statuksella olevat oppilaat tulee mitoittaa kertoimilla.
- Nyt ryhmäkoosta on annettu suositus, enimmillään 16 oppilasta, vain teknisen työn tilojen osalta. Sama rajoitus pitäisi saada kaikkiin käsityötiloihin.
- Tällä hetkellä oppilaan saama tuki ei aina seuraa käsityöluokkaan asti. Tukea tarvitsevat oppilaat tulisi ryhmässä mitoittaa kertoimella kaksi, eli he veisivät kaksi oppilaspaikkaa ryhmästä.
Taide- ja taitoaineiden hankintalisä. Lisän tulee kuulua kaikille käsityötä opettaville myös alakoulussa
- Taito- ja taideainelisän suuruus ei ole nykyään sidoksissa opetettavaan tuntimäärään. Työmäärä kuitenkin kasvaa tuntimäärään ja oppilasmäärän kasvaessa.
- Tällä hetkellä noin 300 oppilaan koulussa jaettava rahamäärä on sama kuin yli 600 oppilaan koulussa. Isossa koulussa samaa korvausta jaetaan siis useammalle henkilölle.
- Tällä hetkellä hankintalisää saavat vain yläkoulussa opettavat. Uusimman opetussuunnitelman myötä yli 80 % opetustunneista on kuitenkin alakoulun puolella.