RH Yhteistyön voimaa
Yhteistyön voimaa
R/H -vaatemerkin takana on kaksi suomalaista suunnittelijaa, Hanna Riiheläinen ja Emilia Hernesniemi. Heille tärkeää on vaatemerkkinsä eettisyys sekä lähituotanto.
R/H:n naiset ovat olleet aikamoisen kiireisiä, mutta saan viimein sovittua puhelinhaastattelun Hanna Riiheläisen kanssa. Hän on juuri tehnyt 15 tunnin työpäivän Tampereella, mutta jaksaa silti vastata ystävällisesti kysymyksiini.
Riiheläinen ja Hernesniemi ovat tutustuneet toisiinsa Aalto-yliopistossa (silloinen TaiK), jossa opiskelivat vaatesuunnittelua ja valmistuivat vuonna 2009. Yhteistyö alkoi kurssilla, jolla naiset uudistivat Marimekon ilmettä. Myös maisterin opinnäytetyön naiset tekivät yhdessä ja siitä lähtikin idea oman vaatemerkin perustamiseen. Ensimmäinen mallisto heiltä ilmestyi vuonna 2011.
TaiK oli Riiheläisen mukaan psyykkisesti kova koulu, jossa pitää olla aikamoinen stressin- ja paineensietokyky. Koulussa käytiin läpi todella perusteellisesti itse suunnittelua ja erityisesti työharjoittelut niin kotimaassa kuin ulkomailla olivat hyvin opettavaisia. Parasta TaiKissa Riiheläisen mielestä olivat kuitenkin ihmiset, joihin sai tutustua. Ilman tätä ei myöskään R/H olisi syntynyt.
Kaksin aina kaunihimpi
Yhteistyö on Riiheläisen ja Hernesniemen kohdalla toiminut hyvin, mikä johtuu varmasti henkilökemioista mutta myös siitä, että heillä on ollut selkeä työnjako.
– Emilialla on kiinnostus, intohimo ja lahjat printtien tekemiseen, mulla puolestaan silhuetteihin, malleihin ja materiaaleihin, Riiheläinen kertoo.
– Alkuaikoina mä vastasin tuotannosta ja tuotteista, Emilia markkinoinnista. Meillä myös henkilökemiat ovat osuneet hyvin yhteen ja huomasimme jo opiskeluaikana, että pystymme työskentelemään yhdessä ja meillä on sama päämäärä.
Suomessa muotisuunnittelu on Riiheläisen mukaan paljon sitä, että tehdään yksin. On paljon suunnittelijoita, jotka tekevät omalla nimellään kaiken itse. Hän kuitenkin uskoo vahvasti yhteistyön voimaan.
– Yhteistyössä parasta on se, että kaksi on aina enemmän kuin yksi. Jos vahvuudet ja heikkoudet kompensoivat toisiaan, on työskentely paljon rikkaampaa. On niin monta osa-aluetta, jotka pitää ottaa samanaikaisesti huomioon. Markkinointi, myynti, tuotanto, logistiikka... Se on aikamoinen paletti hoitaa yksin. Kyllä mä uskon tiimityöhön!
Nykyään R/H:ssa työskentelee kuusi henkeä, joten toimenkuvatkin ovat sekoittuneet. – Mallisto on orgaaninen palapeli, jota työstetään.
Joku 'catch' pitää olla
Suunnitellessaan uutta mallistoa Riiheläinen ja Hernesniemi ajattelevat suomalaista naista globaalisti.
– Tietenkin naisissa ja naisten mieltymyksissä on eroja – joitakin puhuttelee painokuosi ja toisia ehkä enemmän vaatteen malli. On hienoa, että sama mekko saattaa viehättää yhtä lailla oululaista kuin tokiolaistakin naista. Tuotteessa pitää olla joku catch ja sen pitää olla loppuun asti hiottu ja suunniteltu, Riiheläinen sanoo.
Riiheläinen kertoo, että vahvoja ideoita pyritään aina viemään eteenpäin ja kokeilemaan. Mutta mistä ne ideat sitten syntyvät?
– Musiikki on aina ollut meille vahva innoittaja. Tietty biisi, artisti tai vaikka elokuva on usein jonkun malliston idean takana. Imaginary friends -elokuva toimi aw-16 -malliston inspiraation lähteenä. Marraskuun Kiinan reissulta saimme tietenkin myös Aasia-vaikutteita.
Naiset ammentavat myös esimerkiksi 1990-luvun MTV (Music Television) -aikakaudesta, mutta pääinspiraationa toimii kuitenkin nainen: naisen anatomia ja erilaiset elämäntilanteet. Naiselle ja naisille suunniteltu tuote on kaiken lähtökohta.
– Tuotteen pitää olla hyvä ja toimiva. Maanantaista sunnuntaihin, Riiheläinen toteaa.
Hänen mukaansa ei ole olemassa vaihtoehtoa, että ei inspiroituisi. Jos työskentely tuntuu vaikealta, pitää lähteä vaikkapa museoihin, ulkomaille tai antikvariaatteihin.
– Vastaan saattaa tulla vaikkapa vanha valokuvauskirja, jossa joku historiallinen kalastajan asu 1920-luvulta, joka rupeaa kiehtomaan. Inspiroituminen on intohimo, jota ei voi lopettaa. Mä olen aina anturat ojossa ja intuitiivisesti kiinnitän huomiota pieniin asioihin ympäristössäni.
Kannattaa luottaa omaan juttuun
Kotimaisuus merkitsee R/H -kaksikolle koko ajan enemmän ja enemmän. Suurin osa materiaaleista tehdään Suomessa ja tuotanto osittain kotimaassa. Koska Suomessa ei ole niin paljoa tehtaita, jotka valmistavat vaatteita, tuotantoa on myös Tallinnassa. Poronnahka tulee Lapista.
– Naiset ovat nykyään hyvin tiedostavia siitä, kuka on tehnyt materiaalin, mistä se tulee ja mistä he maksavat, jos tuote on alusta loppuun kotimaista tuotantoa. Emme halua viedä tuotantoa pidemmälle vaan ennemminkin entistä lähemmäs, Riiheläinen sanoo.
Riiheläisen terveiset tekstiilialaa opiskeleville ovat kannustavat.
– Kannattaa luottaa omaan visioon ja olla rohkea. Jos on yrittäjähenkinen, kannattaa ehdottomasti kokeilla omia siipiään. Suomesta tulee paljon hyvää suunnittelua ja suomalaiset noteerataan ulkomailla koko ajan enemmän. Kannattaa luottaa omaan juttuun!
teksti Helena Sorvali • kuvat R/H